Circulaire startups overtreffen gevestigde orde met circulaire strategieën

Leestijd: 5 minuten

Circulaire startups hebben ambitieuzere circulaire strategieën en doen meer aan circulaire innovatie dan grote, gevestigde bedrijven. Dit concluderen innovatiewetenschappers van de Universiteit Utrecht in een whitepaper. Ze werkten hiervoor samen met ING, Circle Economy en de Amsterdam Economic Board.

De transitie naar een circulaire economie is een veelbelovende ontwikkeling voor een duurzame economie. Maar hoewel Nederland met 80% afvalrecycling voorop loopt in hergebruik van materialen gaat het voornamelijk nog om ‘downcycling’, en niet om ‘upcycling’. Dit resulteert erin dat een materiaal minder waard is dan voorheen. Ook wordt er nog weinig aandacht besteed aan preventie, hergebruik en reparaties. In dit whitepaper beschrijven de onderzoekers de rol van circulaire startups (nieuwe ondernemingen in de circulaire sector) in het versnellen van de transitie naar een circulaire economie.

Een circulaire kinderfiets

Een goed voorbeeld van een circulaire startup is BikeFlip. Deze onderneming werd onlangs opgericht door vijf studenten van de Universiteit Utrecht. Het piepjonge bedrijf wil een oplossing vinden voor de vele afgedankte kinderfietsen in Nederland. Ze knappen de fietsen op en verhuren ze op basis van een abonnement, inclusief onderhoud en reparaties. Als de fiets te klein is geworden kan de klant een nieuwe fiets uitzoeken en de oude terugbrengen, zodat BikeFlip deze weer opnieuw kan verhuren. De startup draagt op deze manier goed bij aan de circulaire fietseconomie in Nederland.

Ambitieuzere strategieën

In het whitepaper staan de businessmodellen van 147 Nederlandse startups op een rij en worden ze vergeleken met die van grote, gevestigde bedrijven die bijdragen aan de circulaire economie. In vergelijking met de grote bedrijven, ontwikkelden juist de nieuwe ondernemingen ambitieuzere circulaire strategieën. Circulaire startups zijn nieuwelingen op de markt, en met circulaire innovaties en baanbrekende businessmodellen kunnen ze het voortouw nemen naar de volgende stap in circulariteit.

Het kan voor een startende onderneming met weinig kapitaal en schaalvoordelen moeilijk zijn om een markt te betreden die al bezet is door de grote spelers”, vertelt dr. Thomas Bauwens – Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht. “Circulaire startups en gevestigde bedrijven doen er daarom verstandig aan om tijd te steken in samenwerkingen om deze uitdagingen aan te gaan”.

Juiste omgeving creëren is essentieel

De onderzoekers raden beleidsmakers en bedrijven aan om een ondersteunende omgeving te creëren voor de circulaire startende ondernemingen. Bijvoorbeeld door de marktvraag naar producten en diensten van circulaire startende ondernemingen te stimuleren met behulp van het aanbestedingen en fiscaal beleid.

De Board werkt samen met koplopers binnen bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen aan een circulaire Metropool Amsterdam

Goed artikel?

Laat hier achter hoeveel sterren jij het waard vindt.

[Totaal: 6   Gemiddelde:  4.3/5]