Close
circulaire transitie
inkopen met impact
quickstart

Quickstart catering – inkopen met impact

De Board organiseert een impacttrack voor organisaties die hun facilitaire inkoop (verder) willen verduurzamen. Doel is om eind 2021 minimaal 10% van de facilitaire inkopen van elke deelnemende organisatie met een duurzame impact te doen, en in 2025 minimaal 50%.  Denk aan het inkopen van werkkleding, catering of ict. In vaksessies kunnen de deelnemers  snel ervaring en kennis delen met vakgenoten van andere organisaties. Zo bouwen we aan een netwerk én maken we direct impact. Dit artikel biedt een overzicht van bronnen en verdere informatie om snel impact te kunnen maken met het inkopen van catering.

Leestijd: 10 - 12 minuten

Broodjes met impact

De broodjes voor een werklunch, de koffiemachine en de fruitmand bij de receptie, maar ook het bedrijfsrestaurant, de banqueting bij vergaderingen en de catering bij een productlancering of een personeelsfeest. Niet alleen op de locatie, maar tegenwoordig ook (deels) thuis of ‘to go’ – voor bij de lunchwandeling.

Bij het regelen van catering kan je nadenken over de impact die je wil maken. Zet je in op de gezondheid van medewerkers, studenten of gasten, op de kilometers die afgelegd moeten worden, op zero waste? Ook dierenwelzijn of minder CO2-uitstoot zijn issues die je kan adresseren. Het een sluit het ander niet uit en kan elkaar zelfs versterken. Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar elke euro die niet gaat naar vervuilende ketens of ongezonde producten van ver weg is er één.

Als organisatie straal je bovendien uit wat je belangrijk vindt. En je helpt medewerkers en gasten op het werk en misschien ook thuis om hun gedrag aan te passen. Voor veel jonge mensen is het vaak zelfs andersom. Ze verwachten in de kantine even gezond en bewust te kunnen eten als thuis.

Voor het aanpassen van het eet- en drinkgedrag is wel wat nodig. Wordt de seizoensalade net zo aantrekkelijk gepresenteerd en geprijsd als de kroket? Word je verleid door de geur van carrot cake of van de frituur? Kleine ‘nudges’ kunnen een groot verschil maken.

Zero Waste

Met kleinere standaardporties zorg je dat mensen minder eten en minder weggooien. Een andere manier om afval te voorkomen is bereiden op basis van de vraag. Vooraf bestellen, AI, data en je gezond verstand inzetten om goede inschattingen te maken. Bij regen verkoop je waarschijnlijk meer erwtensoep dan als de zon schijnt. En heb je toch nog voedselresten, dan composteer je die natuurlijk.

Cateringafval bestaat niet alleen uit voedselresten, maar ook uit verpakkingen. Er zijn volop oplossingen om – ook met het in acht nemen van hygiëneregels, ook rondom corona – herbruikbare, zelf meegebrachte of plasticvrije verpakkingen te gebruiken. Tegelijkertijd, duurzaamheid moet je wel integraal bekijken. Een goede verpakking voorkomt beschadigingen en verlengt de bruikbaarheid. Denk aan die komkommers in plastic.

Van dichtbij smaakt het wel zo lekker

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om vooral producten van dichtbij, uit een straal van 25 of 50 kilometer te serveren. Boardlid en directeur Rabobank Amsterdam Barbara Baarsma noemt Nederland een Voedselparadijs en vertelde hierover bij de MRA University. Er zijn minder kilometers nodig en het zorgt dat de weg van het voedsel beter te traceren is. Van de boer direct naar cateraar waar de lunchbroodjes worden besteld. Doordat er minder schakels zijn in de keten, kan iedereen er een eerlijke boterham aan verdienen. Bovendien ondersteun je er lokale ondernemers mee.

De ultieme korte keten is natuurlijk zélf producten verbouwen, zoals de RAI doet in een verticale kas in hun atrium. Dat ziet er ook nog eens tof uit en draagt bij aan een prettig klimaat in het gebouw. PWC zet graag producten van hun klanten in de etalage en laat startups hun kantoor als proeftuin gebruiken. En de provincie Flevoland zet natuurlijk Flevoose producten centraal.

Koffie, thee en chocola zijn misschien dé producten van ver, waar we echt niet zonder willen (al komt er wel kruidenthee uit de buurt). Hierbij is het in elk geval wenselijk om na te denken over fair trade en biologische teelt.

Minder en schone voertuigen die meer leveren

Heb je wel eens geteld hoeveel busjes en bezorgscooters er catering komen afleveren bij jouw organisatie? Op deze last mile is veel te winnen. Door te kiezen voor één bezorgmoment per dag of per week, zodat in een keer een grote bestelling geleverd kan worden. Door af te stemmen met de inkopers van andere organisaties in de buurt, zodat de bezorger in een rit een aantal bestellingen kan afleveren. En door af te spreken dat de bezorger ook iets ophaalt, zodat hij niet ‘leeg’ terugrijdt. Uiteraard vraag je de leverancier ook om uitstootvrije voertuigen te gebruiken en netjes te parkeren.

Wil je verder lezen?

Pianoo – het expertisecentrum voor inkopen door de overheid – heeft een aantal tips op een rij gezet, die ook interessant zijn voor andere organisaties. Bijvoorbeeld: spreek met de leverancier tweezijdige KPI’s af en blijf hierover in gesprek.

De Metropoolregio Amsterdam heeft een Handreiking Circulair Inkopen van Catering gemaakt voor gemeenten en provincies. Hierin is ook aandacht voor de Europese aanbestedingsregels.

Voedsel Verbindt is het platform voor een regionaal voedselsysteem in de Metropool Amsterdam. Ze zetten zich in voor een circulaire voedseleconomie, maar ook voor voedsellandschappen, data, transport en talent.

Het Parool heeft een serie over lokaal voedsel.

Facto heeft allerlei zaken over catering op een rij gezet. Duurzaamheid is de nummer 1 trend van 2020.

Niet alleen duurzame, maar ook sociale impact maken? De catering is voor Alliander, ABN-Amro en nog veel andere organisaties de plek waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen. De rijksoverheid heeft ook onderzocht of zij  werkplekken kunnen bieden.

Wil jouw organisatie meedoen met een van de volgende Impacttracks, stuur dan een mail naar inkopenmetimpact@amecboard.com.